Δημοτικό Συμβούλιο

Κατόπιν των ανωτέρω και μετά το πέρας της ανωτέρω διαδικασίας, ανακοινώθηκε από την προεδρεύουσα
Σύμβουλο η νέα σύνθεση του Προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία έχει ως εξής:
α. Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ο κ. Βασίλειος Παντελάρος
β. Αντιπρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου η κα. Κωνσταντίνα Χρονοπούλου
γ. Γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου η κα. Κυριακή Λυμπουσάκη

Τακτικά μέλη

  1. Ο κος Μοσχονάς Παναγιώτης (τακτικό μέλος )
  2. Ο κος Σταθάς Κωνσταντίνος (τακτικό μέλος )
  3. Ο κος Βουλγαρίδης Λεωνίδας (τακτικό μέλος )
  4. Ο κος Σταθόπουλος Νικόλαος (τακτικό μέλος )

Αναπληρωματικά μέλη:

  1. Ο κος Δαουάχερ Ναουάφ (αναπληρωματικό μέλος)
  2. Η κα Βελέντζα Αικατερίνη (αναπληρωματικό μέλος)
  3. Η κα Παναγοπούλου Αλεξία (αναπληρωματικό μέλος)
  4. Η κα Θερμού Ελένη (αναπληρωματικό μέλος)

Τακτικά μέλη:

  1. Ο κος Ντηνιακός Ευάγγελος (τακτικό μέλος)
  1. Ο κος Θεοφίλης Απόστολος (τακτικό μέλος)

Αναπληρωματικά μέλη:

  1. Ο κος. Νικολάου Χρήστος (αναπληρωματικό μέλος)
  2. Ο κος. Τσίτσος Βασίλειος (αναπληρωματικό μέλος)

Παρακάτω επισυνάπτεται το απόσπασμα από το πρακτικό της 1ης/2024 Ειδικής συνεδρίασης Δημοτικού Συμβουλίου:


Αρμοδιότητες Δημοτικού Συμβουλίου

Το δημοτικό συμβούλιο είναι το κυρίαρχο όργανο διοίκησης του δήμου, το οποίο έχει υπέρ του το τεκμήριο αρμοδιότητας (αρ. 65 παρ. 1 του ν. 3852/2010). Απόρροια του τεκμηρίου αρμοδιότητας είναι ότι το δημοτικό συμβούλιο διαθέτει γενική αποφασιστική αρμοδιότητα για όλα τα θέματα που δεν ανατίθενται ρητά, εκ του νόμου, σε άλλο όργανο του δήμου, όπως τον δήμαρχο και τη δημοτική επιτροπή. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.162/12261/09.02.2024)

Το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει για όλα τα θέματα που αφορούν το δήμο, εκτός από εκείνα που ανήκουν εκ του νόμου στην αρμοδιότητα του δημάρχου ή άλλου οργάνου του δήμου ή το ίδιο το δημοτικό συμβούλιο μεταβίβασε σε επιτροπή του. (παρ.1 άρθρο 65 Ν.3852/10) (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.303/30971/02.04.2024)

Το δημοτικό συμβούλιο εκφράζει τις θέσεις του σε θέματα τοπικού ενδιαφέροντος και γνωμοδοτεί όποτε δημόσιες αρχές ή αρμόδια όργανα ζητούν τη γνώμη του. (παρ.2 άρθρο 65 Ν.3852/10)

Ορίζει τους φόρους, τα τέλη, τα δικαιώματα και τις εισφορές. (παρ.3 άρθρο 65 Ν.3852/10)

Ο κατά την παράγραφο 3 του άρθρου 65 του ν. 3852/2010 ορισμός φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών πραγματοποιείται σύμφωνα με το σχέδιο της οικονομικής επιτροπής και τις τυχόν εναλλακτικές προτάσεις που συντάσσονται και κατατίθενται από τους επικεφαλής των παρατάξεων. Οι τυχόν εναλλακτικές προτάσεις συνοδεύονται από εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας. Κατά τη σύνταξη των προτάσεων από τις ενδιαφερόμενες παρατάξεις, οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου παρέχουν κάθε σχετικό στοιχείο. Ως εγκεκριμένη θεωρείται η πρόταση που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του δημοτικού συμβουλίου. Αν καμία πρόταση δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του συμβουλίου, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μεταξύ των δύο πρώτων σε ψήφους προτάσεων και θεωρείται εγκεκριμένη η πρόταση που λαμβάνει τις περισσότερες ψήφους επί των παρόντων. (άρθρο 11 Ν.4623/19)- Το άρθρο 11 του ν. 4623/19 καταργείται από 01.01.2024 από την περίπτ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 53 του ν. 5056/23

Ωστόσο, η Οικονομική Επιτροπή εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τα σχέδια κανονιστικών αποφάσεων του δήμου, με την επιφύλαξη των διατάξεων της περ. βε΄ της παρ.1B  του άρθρου 7)αξιολογεί την υλοποίησή τους και εισηγείται τροποποιήσεις, όπου απαιτούνται. Οι κανονιστικές αποφάσεις αξιολογούνται υποχρεωτικά από την οικονομική επιτροπή κάθε δύο (2) χρόνια, από την έναρξη ισχύος τους. (περίπτ.ιγ παρ.1 άρθρο 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 3 του Ν.4623/19 και αντικαταστάθηκε εκ νέου με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20 και τροποποιήθηκε από την παρ.1 του άρθρου 50 του Ν.4873/21)

Από την αυτοδιοικητική περίοδο που άρχεται την 1η.1.2024, η οικονομική επιτροπή, η επιτροπή ποιότητας ζωής και η εκτελεστική επιτροπή των δήμων καταργούνται και τις αρμοδιότητές τους ασκεί η δημοτική επιτροπή που συγκροτείται και εκλέγεται με βάση το άρθρο 8. Σε δήμους με πληθυσμό κάτω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων, στους οποίους οι αρμοδιότητες της επιτροπής ποιότητας ζωής ασκούνται από το δημοτικό συμβούλιο, από την αυτοδιοικητική περίοδο που άρχεται την 1η.1.2024, ασκούνται από τη δημοτική επιτροπή. (παρ. 1 άρθρο 26 ν. 5056/23)

Κάθε έτος το δημοτικό συμβούλιο με απόφασή του καθορίζει το ανώτατο ύψος του προϋπολογισμού εξόδων του επόμενου έτους της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας. Η απόφαση αυτή διαβιβάζεται στο συμβούλιό της έως το τέλος Ιουνίου. (παρ.1 άρθρο 86 Ν.3852/2010 (ΦΕΚ 87/2010 τεύχος Α’)

-Θεσπίζει τοπικές κανονιστικές αποφάσεις, με τις οποίες θέτει κανόνες και καθορίζει όρους και προϋποθέσεις για τα θέματα που περιοριστικά αναφέρονται στο άρθρο 79 του Ν. 3463/2006. Οι τοπικές κανονιστικές αποφάσεις εκδίδονται μετά από εισήγηση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και τη διατύπωση παρατηρήσεων από τη Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης.

-Γνωμοδοτεί, ύστερα από σύμφωνη γνώμη των συμβουλίων των οικείων Κοινοτήτων, για τον ανακαθορισμό του αριθμού και των ορίων των Κοινοτήτων προκειμένου να εκδοθεί σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 283, παρ. 5 του Ν. 3852/2010.
-Εισηγείται ώστε οικισμός που έχει απογραφεί ως αυτοτελής  με μόνιμο πληθυσμό άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων, να αποτελέσει δημοτική Κοινότητα, για αναπτυξιακούς, συγκοινωνιακούς ή ιστορικούς λόγους, προκειμένου να εκδοθεί σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 283, παρ. 6 του N. 3852/2010.

-Γνωμοδοτεί, ύστερα και από τη σύμφωνη γνώμη των οικείων συμβουλίων Κοινοτήτων ή του Προέδρου Κοινότητας για τη συγχώνευση κοινοτήτων ή την ένταξή τους σε άλλον όμορο δήμο, προκειμένου να εκδοθεί σχετικό Προεδρικό Διάταγμα (άρθρο 4 του Ν. 3463/2006 και άρθρο 283 του Ν. 3852/2010).

-Υποβάλλει πρόταση προκειμένου να οριστεί οικισμός ως ιστορική έδρα του Δήμου (άρθρο 6 του Ν. 3463/2006 και άρθρο 283 του Ν. 3852/2010).

-Προτείνει τη μετονομασία του Δήμου,  κοινοτήτων και οικισμών προκειμένου να εκδοθεί σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 7 του Ν. 3463/2006.

-Αποφασίζει για την ονομασία και την μετονομασία συνοικιών, οδών και πλατειών, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 8 του Ν. 3463/2006, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.2 του άρθρου 19 του Ν.4071/12.

-Καθορίζει με απόφασή του το σήμα που μπορεί να χρησιμοποιεί ο Δήμος το οποίο αποτελεί δηλωτικό στοιχείο της ιδιαιτερότητας του χώρου συνεκτιμώντας τα στοιχεία που σχετίζονται με την ιστορία, τη μυθολογία και τα τοπικά χαρακτηριστικά της περιοχής του, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Τοπωνυμιών (άρθρο 9 του Ν. 3463/2006).

-Συγκροτεί με απόφασή του σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 του Ν. 2713/1999, όπως ισχύει, Τοπικό Συμβούλιο Πρόληψης Παραβατικότητας (άρθρο 84 του Ν. 3463/2006).

-Αποφασίζει για τη συγκρότηση και σύγκληση του Τοπικού Συμβουλίου Νέων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3443/2006, το οποίο αποσκοπεί στην ενίσχυση της συμμετοχής των νέων στη διαχείριση των τοπικών υποθέσεων που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντά τους.

-Συγκροτεί με απόφαση του Δημοτικό Γραφείο Ενημέρωσης για την απασχόληση, που αποτελεί γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό όργανο του δήμου και έχει σαν αποστολή την ανάπτυξη συμβουλευτικών δράσεων που παρέχονται δωρεάν στους ανέργους με κύριο στόχο την υποστήριξή τους και την ενθάρρυνσή τους για την εξεύρεση απασχόλησης, (άρθρο 85 του Ν. 3463/2006).

(για περιπτώσεις πλην απευθείας αναθέσεων) Σε ερώτημα Δήμου, σχετικά με το ποιο είναι το αρμόδιο όργανο για την έγκριση παράτασης συμβατικής προθεσμίας έργου, προμήθειας, υπηρεσίας, το ΥΠ.ΕΣ. με το υπ’ αριθ. 13533/14.02.2024 έγγραφό του, λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις των παρ.1 περ. (ζ) του άρθρου 72 του ν.3852/2010 (Α’ 87),  του άρθρου 74Α του Ν.3852/2010 (Α’ 87), όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 9 του ν.5056/2023 (Α’ 163) και του άρθρου 65 παρ.1 του ν.3852/2010 καταλήγει στα εξής:

«[…] Συνεπώς το Δημοτικό Συμβούλιο είναι το κυρίαρχο όργανο διοίκησης του Δήμου, το οποίο διαθέτει γενική αποφασιστική αρμοδιότητα, αποφασίζει, δηλαδή, για όλα τα θέματα που δεν ανατίθενται ρητά σε άλλο όργανο διοίκησης του Δήμου.

Στη βάση των προεκτεθέντων, έχουμε την άποψη ότι ως προς το ζήτημα της έγκρισης παράτασης συμβατικής προθεσμίας, η οποία λαμβάνει χώρα κατά το στάδιο εκτέλεσης της σύμβασης ενός έργου, μιας προμήθειας ή μιας υπηρεσίας, αρμόδιο όργανο για τη λήψη της σχετικής απόφασης είναι το Δημοτικό Συμβούλιο και πάντα υπό την προϋπόθεση ότι δεν προκύπτουν οικονομικές επιβαρύνσεις οι οποίες αυξάνουν την αξία της κύριας σύμβασης και τροποποιούν το φυσικό ή οικονομικό της αντικείμενο. 

Εν κατακλείδι σημειώνεται ότι η χορήγηση παράτασης της συμβατικής προθεσμίας μίας δημόσιας σύμβασης θα πρέπει να εξετάζεται κατά περίπτωση (ad hoc) από την αρμόδια για την παρακολούθηση της σύμβασης υπηρεσία ή επιτροπή, λαμβάνοντας υπόψη την αξία, το είδος, το μέγεθος και την πολυπλοκότητα του αντικειμένου της, καθώς και τα εκάστοτε ισχύοντα πραγματικά περιστατικά της σύμβασης (π.χ. σύνδεση αντικειμένου της σύμβασης με τη χρονική της διάρκεια, όπως υπηρεσίες φύλαξης κτιρίων κ.λ.π.), προκειμένου σε κάθε περίπτωση να στοιχειοθετηθεί επαρκώς εάν η συγκεκριμένη παράταση επιφέρει ή μη τροποποιήσεις – μεταβολές του φυσικού ή οικονομικού αντικειμένου της.»

Τα ανωτέρω επαναλαμβάνονται στο έγγραφο ΥΠ.ΕΣ. 20541/04.03.2024.

Δείτε εδώ σχετικό άρθρο της επιστημονικής ομάδας του 4412.gr.

Κάθε τοπική ή δημοτική κοινότητα διαθέτει τοπικό ή δημοτικό γραφείο. Το δημοτικό συμβούλιο καθορίζει ποιες υπηρεσιακές μονάδες μπορούν να λειτουργήσουν στις τοπικές ή δημοτικές κοινότητες. (άρθρο 91 Ν.3852/10)

Δεν είναι νόμιμη η με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου απαλλαγή από τα καθήκοντά του, του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, γιατί από τις σχετικές διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, δεν προβλέπεται τέτοια αρμοδιότητα του Δημοτικού Συμβουλίου. (ΓνΝΣΚ 445/2007)

Προσθήκη αρμοδιοτήτων με το ν. 5013/2023

Στο πλαίσιο υποχρέωσης συμμόρφωσης της διοίκησης με τις δικαστικές αποφάσεις και δεδομένου ότι με την αριθμ. 2377/2022 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας, κρίθηκε ως αντισυνταγματική η μεταφορά σημαντικού οικονομικού αντικειμένου αρμοδιοτήτων του δημοτικού συμβουλίου στην οικονομική επιτροπή των δήμων, βάσει των νόμων 4623/2019 (Α’ 134) και 4625/2019 (Α’ 139), οι ανωτέρω αρμοδιότητες εξετάσθηκαν εκ νέου διεξοδικά και με το ν. 5013/2023 (Α’ 12) μεγάλη πλειοψηφία αυτών μεταβιβάζεται εκ νέου στο δημοτικό συμβούλιο, στη βάση του γενικού τεκμηρίου αρμοδιότητας και αφαιρείται από τον κατάλογο αρμοδιοτήτων της οικονομικής επιτροπής. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.131/6383/26.01.2023)

Πρόκειται για τις αρμοδιότητες οι οποίες με το άρθρο 31 του ν.5013/23 καταργήθηκαν από το άρθρο 72 του ν.3852/10.

Ειδικότερα είναι οι εξής αρμοδιότητες, οι οποίες ασκούνται πλέον από το Δημοτικό Συμβούλιο:

-Εγκρίνει τους προϋπολογισμούς, ισολογισμούς, απολογισμούς, ετήσια προγράμματα δράσης και τις εκθέσεις πεπραγμένων των νομικών προσώπων και επιχειρήσεων του Δήμου

-Αποφασίζει για την υποβολή αιτημάτων πρόσληψης του πάσης φύσεως προσωπικού, συμπεριλαμβανομένων των δικηγόρων και νομικών συμβούλων με σχέση έμμισθης εντολής και των συμβασιούχων μίσθωσης έργου, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, καθώς και για την αναγκαιότητα πρόσληψης του προσωπικού των άρθρων 206, 209, 211 του ν. 3584/2007 και 36 του ν. 4765/2021.- Από 01.01.2024 μεταφέρεται στη Δημοτική Επιτροπή (άρθρο 74Α παρ.2 ν.3852/10, όπως προστέθηκε από το άρθρο 9 του ν.5056/23)

-Αποφασίζει για την τροποποίηση του φυσικού ή οικονομικού αντικειμένου συμβάσεων, σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη σε κάθε περίπτωση νομοθεσία, και εγκρίνει το πρωτόκολλο παραλαβής με αιτιολογημένη απόφασή της – Από 01.01.2024 μεταφέρεται στη Δημοτική Επιτροπή (άρθρο 74Α παρ.2 ν.3852/10, όπως προστέθηκε από το άρθρο 9 του ν.5056/23)

-Ασκεί τα καθήκοντα αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο που έπεται της σύναψης των συμβάσεων έργων, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, πλην των περιπτώσεων της απευθείας ανάθεσης, που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Δημάρχου

-Αποφασίζει για την έγκριση των όρων και τη σύναψη κάθε είδους προγραμματικών συμβάσεων και συμβάσεων του άρθρου 12 του ν. 4412/2016. – Από 01.01.2024 μεταφέρεται στη Δημοτική Επιτροπή (άρθρο 74Α παρ.2 ν.3852/10, όπως προστέθηκε από το άρθρο 9 του ν.5056/23)

-Αποφασίζει για τη διαγραφή χρεών και την απαλλαγή από προσαυξήσεις, κατά το άρθρο 174 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. – Από 01.01.2024 για ποσά έως 150.000 ευρώ η αρμοδιότητα ασκείται από τη Δημοτική Επιτροπή (άρθρο 74Α παρ.2 ν.3852/10, όπως προστέθηκε από το άρθρο 9 του ν.5056/23)
-Αποφασίζει για τη χρηματοδότηση κοινωφελών επιχειρήσεων κατά την παρ. 1 του άρθρου 259 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, καθώς και για την έγκριση της απόφασης του διοικητικού συμβουλίου της κοινωφελούς επιχείρησης για είσπραξη εύλογης αποζημίωσης κατά την παρ. 3 του ίδιου άρθρου.

-Αποφασίζει για τη σύναψη χρηματοδοτικών μισθώσεων (leasing) μηχανολογικού εξοπλισμού και οχημάτων του Δήμου- Από 01.01.2024 μεταφέρεται στη Δημοτική Επιτροπή (άρθρο 74Α παρ.2 ν.3852/10, όπως προστέθηκε από το άρθρο 9 του ν.5056/23)

-Αποφασίζει για τον καθορισμό ή την αναπροσαρμογή των τελών, δικαιωμάτων και γενικώς των εσόδων των δημοτικών κοιμητηρίων, τα οποία προβλέπονται με τον Κανονισμό Λειτουργίας τους, κατά την παρ. 1 του άρθρου 4 του α.ν. 582/1968 (Α’ 225)

-Αποφασίζει για την ίδρυση ή συμμετοχή του δήμου σε Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 2 του ν. 4674/2020 (Α΄ 53) ή για την προσαρμογή υφισταμένων αναπτυξιακών ανωνύμων εταιρειών και δικτύων δήμων στις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 4674/2020

-Αποφασίζει για τον ορισμό εκπροσώπου του δήμου στις Γενικές Συνελεύσεις Ανωνύμων Εταιρειών και Αναπτυξιακών Οργανισμών του άρθρου 2 του ν. 4674/ 2020 (Α΄ 53).

-Ασκεί τις αρμοδιότητες της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής στους δήμους με πληθυσμό μέχρι δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους

-Αποφασίζει την αποδοχή ή την απόρριψη προτάσεων περί παραχώρησης χρήσης ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. του Ελληνικού Δημοσίου, των εταιρειών του Ελληνικού Δημοσίου, της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π., Υπερταμείο), του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.) και της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε.), προς τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού και συμφωνεί το αντάλλαγμα και τους όρους της σύμβασης παραχώρησης

Σημειώνεται ότι η ρύθμιση του άρθρου 31 του ν.5013/23, αναφορικά με τη μεταβολή των αρμοδιοτήτων της Οικονομικής Επιτροπής και τη μεταφορά τους στο δημοτικό συμβούλιο, ισχύει από 19-1-2023, ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 5013/2023 στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, σύμφωνα με το άρθρο 45 «Έναρξη ισχύος» αυτού. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.131/6383/26.01.2023)

Δείτε εδώ άρθρο της ΔήμοςΝΕΤ σχετικά τις αρμοδιότητες πριν και μετά την τροποποίηση από τον ν.5013/23.

Αρμοδιότητες της δημοτικής επιτροπής παιδείας

Από τις 30.6.2024 οι αρµοδιότητες της δηµοτικής επιτροπής παιδείας του άρθρου 50 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167) ασκούνται από το δηµοτικό συµβούλιο ή από επιτροπή που συστήνεται από το δημοτικό συμβούλιο. (παρ. 4 άρθρο 28 ν. 5056/23).


Δημοτική Σύμβουλος, Αντιδήμαρχος

Δημοτικός Σύμβουλος

Δημοτικός Σύμβουλος

Δημοτικός Σύμβουλος

Δημοτικός Σύμβουλος
Δημοτικός Σύμβουλος
Δημοτικός Σύμβουλος- Μέλος ΟΕ

Δημοτικός Σύμβουλος

Αντιπρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου

Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου

Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Διαχείρισης Απορριμμάτων

Δημοτική Σύμβουλος

Δημοτικός Σύμβουλος

Ο Δήμος